Iz Efežanima 4 je očito da Bog smatra ponašanje kršćana vrlo važnim.
On nas nije spasio da bismo nastavili živjeti ponašajući se na način ovog svijeta.
Nije nas spasio da bismo nastavili živjeti u ropstvu našeg starog života.
Kada se nanovo rodimo, mi primimo nov identitet i Gospodin želi da naš svakodnevni hod bude u skladu s tim novim identitetom, tim novim životom koji je On stavio u nas.
Mi to ne možemo učiniti od sebe, to je rad Duha Svetog; ali mi moramo dozvoliti Duhu Svetom da učini neophodan rad u našim srcima da bi stvari koje nas zadržavaju od života u Kristu bile uklonjene i tako mogli hodati u potpunoj slobodi.
Ipak, moramo biti oprezni u vezi naše ispravne motivacije.
Motiv koji stoji iza našeg ispravnog kršćanskog življenja ne može biti naše opravdanje ili prihvaćenost od Boga. On nas je opravdao Kristovom krvlju i zbog Kristove krvi mi smo već prihvaćeni u ljubljene. (Efežanima 1: 3- 6)
S tim temeljem, mi idemo dalje do Efežana 5, gdje Pavao nastavlja upozoravati o opasnostima nesvetog ponašanja u životu kršćana.
Mi moramo razumjeti dvije stvari:
- Griješiti je ljudski
Bog zna da smo mi ljudi i kao ljudi činit ćemo greške.
Greška nastaje kada se, dok radimo nešto ispravno, dogodi nešto krivo.
Bit će vremena kada ćemo se naći u situaciji gdje ćemo instinktivno reagirati na krivi način. Ako smo osjetljivi na Duha Svetog, On će nam dati signal da je naše ponašanje nije u skladu s našim novim identitetom u Kristu, i u tom trenutku imamo priliku pokajati se.
Ovaj signal od Duha Svetog također služi da nam ukaže na područje u našem životu u kojem trebamo neku prilagodbu kako ne bismo nastavili reagirati na pogrešan način.
- Namjerno griješiti nije Kristoliko
Ako se mi uključimo u aktivnost koja je kriva od početka i nešto se krivo dogodi, to nije greška, već grijeh.
Ako nevjenčani par započne neprimjerene fizičke dodire, imaju odnose i ona zatrudni, oni nisu „učinili grešku“; oni su počinili grijeh. Početno ponašanje bilo je krivo od početka.
Da budemo jasni, seksualni odnos nije nikad greška, već izbor i slijed izbora. Kršćani se ne bi nikad trebali prema tome odnositi kao prema greški kako bi olakšali svoju savjest.
Biblija ima puno toga za reći u vezi namjerno počinjenog grijeha, ali najsjajnije i najozbiljnije upozorenje možemo naći u Hebrejima 10:26-31.
„Ako namjerno nastavljamo griješiti nakon što smo spoznali istinu, tada nam ne preostaje više žrtva za grijeh. Ostaje nam samo da sa strahom očekujemo sud i razbuktalu vatru koja će proždrijeti one koji se suprotstavljaju Bogu. Tko je prekršio Mojsijev zakon, bio je pogubljen bez milosti, a osuda se temeljila na iskazu dvojice ili trojice svjedoka. Koliko će strožu kaznu zaslužiti onaj tko je odbacio Božjeg Sina, tko je smatrao bezvrijednom krv Novog saveza što ga je posvetila i tko je uvrijedio Duha milosti! Jer, poznajemo onoga koji je rekao: „Osveta je moja i ja ću im uzvratiti.“ I opet: „Gospodin će suditi svome narodu.“ Strašno je upasti u ruke živoga Boga.“
Efežanima 5 daje nam tri zapovijedi:
- Budite imitatori Božji kao draga djeca.
Upravo ovo je definicija kršćanina – biti Kristolik, poput malog Krista. Pavao kaže mi smo „draga djeca“. To je naš identitet. To je tko mi jesmo.
Kao djeca Božja trebali bismo imitirati Boga.
Jednog dana moj najstariji sin, od rođenja stara duša, pogledao me vrlo ozbiljno u oči i rekao: „Mama, kada ću ja biti velik kao tata?“
On uvijek silno pokušava govoriti sve kao tata, činiti sve kao tata i biti jak kao tata. On imitira svoga tatu.
I to je ono što Pavao govori, „Budite kao vaš tata!“
- Hodajte u ljubavi
Grčka riječ za hodati znači vladati se na određen način. Naše ponašanje bi uvijek trebalo biti u ljubavi.
Pavlove upute ovdje ponavljaju Isusove riječi u Ivanu 13:34, „Novu vam zapovijed dajem: Ljubite jedan drugoga! Kao što sam ja ljubio vas, tako i vi trebate ljubiti jedan drugoga.“
Isus je ponovio ovu zapovijed ponovo u 15. poglavlju, „Ovo je moja zapovijed, da ljubite jedan drugoga kao što sam ja ljubio vas!“
Ova ljubav je nadnaravna ljubav, ne samo ljubazno i brižno ponašanje, već specifična ljubav koja samo dolazi od Boga, ljubeći druge na isti način na koji je Krist ljubio nas.
Požrtvovno
Bez računice
Bez skrivenih motiva
Bezuvjetno
- Nemojte biti prevareni praznim riječima
Ovaj izraz doslovno znači, ne dozvolite nikome da vas prevari duhovnim govorom bez ikakvog vidljivog duhovnog ploda u njihovom životu.
Pavao daje ovo upozorenje temeljeno na 5 stvari koje je nabrojao u poglavlju 4 i na njegovom objašnjenju tih stvari u poglavlju 5.
Pavao ističe upozorenje svim vjernicima da njihovi životi moraju biti u podložnosti i vođeni Duhom Svetim, kako bi njihovo vladanje bilo u skladu s njihovim novim identitetom u Kristu; zbog toga što će naići na tjelesne ljude koji sebe nazivaju kršćanima, ali čiji životi ni na koji način ne reflektiraju Krista.
Njihove riječi su prazne.
Njihove riječi su prijevarne.
Njihov cilj je navesti te da povjeruješ da možeš živjeti u kompromisu i još uvijek se zvati kršćaninom.
Ali Pavao jasno o ovome govori dvije svari:
- Zbog njih se gnjev Božji spušta na sinove neposlušnosti
- Oni koji nastavljaju ovako živjeti neće baštiniti kraljevstvo Krista i Boga – doslovno govoreći, oni nisu u potpunosti spašeni.
Što izaziva gnjev Božji?
Želje tijela
Bludnost – Grčka riječ Porneia nije samo ograničena na seks izvan braka, na način na koji mi koristimo riječ, već ona uključuje preljub, homoseksualnost, lezbijski odnos, bestijalnost i incest.
U osnovi, ona uključuje bilo kakav seksualni odnos i stil života koji je izvan bračnog saveza.
Nečistoće ili lakomost – Riječ „nečistoće“ je vrlo zanimljiva jer ne znači samo moralnu nečistoću ili požudu, već također znači luksuzan ili ekstravagantan život i nečiste motive; koji idu ruku pod ruku sa lakomosti ili pohlepom.
…“neka se među vama više i ne spominju, kao što priliči svetima…“
King James Version kaže: „Neka se niti jednom ne spomene među vama…“
Pavao kaže da nitko ne bi trebao biti u prilici optužiti niti jednog vjernika za ijednu od ovih stvari, zbog toga jer to nije tko mi jesmo!
Krist nas je učinio boljima od toga!
Nesveti govor
Prljavština – Ovo znači nepristojnost( bestidnost, vulgarnost). Naš govor bi trebao biti slobodan od vulgarnosti. Ako ti ovo predstavlja problem, ti trebaš prvo započeti čistiti svoje zabavne aktivnosti od vulgarnosti, a zatim započeti obnavljati svoj um Božjom Riječju.
Glupi razgovori – glupiranje i zadirkivanje. Moram priznati, ja često nalazim da se kršćanske komedije uklapaju u ovaj opis; posebno kada zadirkuju stvari koje bi trebale biti smatrane svetima, kao što su biblijski sakramenti, pjesme slavljenja, način na koji mi slavimo, način na koji molimo i propovijedamo.
To ne bi trebali smatrati komedijom, već sprdnjom, glupim govorom. Šale koje spominju rasu također se nalaze u ovom opisu. To je nesveto i Bogu mrsko.
Prostačke šale – Prljavi vicevi i seksualne insinuacije.
„… to vam ne priliči. Umjesto toga, zahvaljujte Bogu.“
Ponovo, riječ „priliči“ je ovdje upotrijebljena. Pavao nas još jednom podsjeća da to nije ono tko smo mi. Krist nas je očistio od takvih stvari i mi se ne bismo trebali s njima ponovo prljati!
Kada bismo pogledali kroz ono što činimo za zabavu i iz toga odstranili svaku vulgarnost, seksualne aluzije i slike, prostačke šale i seksualne insinuacije, što bi od toga ostalo?
To su stvari koje su poslale Isusa na križ i ne samo da ne bi trebale biti spomenute među nama, nego se ni mi ne bismo trebali njima zabavljati.
Takva vrsta ponašanja i zabave je ispod nas kao voljene djece Božje.
I zato Pavao zaokružuje ovo upozorenje s poticajem da ne budemo dionici sa njima, da ne budemo sudionici u njihovom grijehu.
Isus Krist nas je opravdao, oprao nas je od grijeha, obrisao je listu optužbi protiv nas i uzeo na sebe našu kaznu, umjesto nas.
Kada bi postali ponavljači prijestupa, to bi bilo krajnje nezahvalno, i zato je Pavao rekao, „… umjesto toga radije zahvaljujte.“
Sjeti se što je Krist učinio za tebe, živi život zahvalnosti i davanja časti jer te On oslobodio od tih grijeha, izađi vani i hodi u toj slobodi s poslušnošću i ljubavlju!