Poslanica Galaćanima je Pavlov poziv crkvama u Galaciji da se vrate autentičnom i čistom evanđelju.
Pavao je pokrenuo nekoliko kršćanskih zajednica u području Galicije, smještenih u Maloj Aziji, ali su za njim došli oportunisti, lažni učitelji nazvani Judaizeri koji su počeli okretati evanđelje.
Iako su mislili da je za spasenje neophodno vjerovati u Isusa, oni su vjerovali i da vjernici moraju još nešto dodatno ispuniti za svoje potpuno spasenje.
Pavao započinje ovu poslanicu postavljajući temelj svog apostolstva i ubrzo pokazuje svoju zapanjenost kako su se okrenuli od Božje milosti u lažno evanđelje.
Što je lažno evanđelje?
Lažno je evanđelje, spomnuto u Galaćanima, gdje opravdanje nije dovoljno za spasenje.
Opravdanje je velika riječ koja jednostavno znači: kao da nisi nikad zgriješio.
To je djelo Kristove krvi za svakog od nas, kada je On umro na križu; i kada doživimo spasenje samo po vjeri, samo milošću i samo u Krista, tada smo opravdani.
Osuda koja je bila određena za nas zbog grijeha, poništena je jer je Krist stao na moje i tvoje mjesto.
Ipak, kada opravdanje više nije dovoljno ; kada dodajemo nove uvjete starog zakona, u ovom slučaju, obrezanje, izopačuje se evanđelje.
Koja je opasnost izopačenog evanđelja?
Kada je evanđelje izopačeno, postoje tri opasnosti.
1. Dolazi se pod prokletstvo. Ali i kad bismo vam mi, ili kad bi vam anđeo s neba navješćivao evanđelje mimo onoga koje vam navijestismo, neka je proklet! 9Kao što već rekosmo, i sad opet kažem: ako vam tko navješćuje evanđelje mimo onoga koje primiste, neka je proklet. galaćanima 1,8-9
Grčka riječ “proklet” u ovim stihovima je anatema i doslovno znači biti pod velikim prokletstvom. Ne samo proklet, već veliko prokletstvo. Drugi prijevodi koriste izraze “osuđen na prokletstvo” ili “osuđen na pakao”.
Zašto?
Propovijedati da spasenje, prihvaćanje u Božju obitelj i pristup pred Boga, može biti izvršeno na bilo koji drugi način osim vjerom u ispunjeno djelo Isusa Krista i Njegovu prolivenu krv, to je najveće izopačenje.
To je drugo evanđelje. To nije evanđelje Isusa Krista. To je evanđelje po čovjeku!
Svak tko se usudi propovijedati da išta što smrtni čovjek učini i nada se da će moći pristupiti svetom Bogu je najgori oblik drskosti i perverzije.
2. Pravo spasenje se ne događa samo tako. Znajući da se čovjek ne opravdava po djelima Zakona, nego vjerom u Isusa Krista, i mi u Krista Isusa uzvjerovasmo da se opravdamo po vjeri u Krista, a ne po djelima Zakona, jer se po djelima Zakona nijedno tijelo neće opravdati. Galaćanima 2,16
Čovjek se ne može spasiti ni na jedan drugi način osim opravdanjem. Bez opravdanja, nema spasenja i nema opravdanja djelima zakona.
Sve krštenje, čitanje Biblije, molitva, post, davanje desetine, odlazak u crkvu, dobra djela, davanje u dobrotvorne svrhe i vjeronauk (nedjeljna škola) nikada te neće učiniti prihvatljivijim Kristu od onog kakav si sada.
Ako možemo zadobiti oproštenje, onda je Isus umro bez razloga.
Tada Njegova krv nije bila potrebna.
Ne dokidam milost Božju! Jer ako pravednost dolazi po Zakonu, onda je Krist umro zalud. Galaćanima 2,21
3. Čovjek tada dolazi pod osudu zakona. A sada smo riješeni od Zakona, umrijevši onome što nas je sputavalo, da služimo u novosti Duha, a ne u stareži slova. Rimljanima 7,6
Isusova smrt na križu ispunila je sve zahtjeve zakona čišćenja i žrtvovanja Starog zavjeta. Zakoni su stvoreni kao zastor između svetog Boga i grješnog čovjeka, tako da Bog može s naklonošću gledati čovjeka i ne vidjeti njegov grijeh.
Ali, grijeh je bio tu, još uvijek.
Isusova žrtva je to uklonila. Bog je odabrao Isusa da bude zamjena za osudu za svakog čovjeka i sada Bog može gledati čovjeka jer zastora više nema. Zastor je rasparan jer kroz opravdanje naš grijeh je nestao!
Ipak, kada opravdanje nije dovoljno za spasenje, već se ubace djela zakona kao dopuna opravdanju, oni koji to misle dolaze opet iznova pod osudu zakona!
Po Zakonu naime ja Zakonu umrijeh da Bogu oživim. Galaćanima 2,19
Ovo ne znači da cijeli Zakon više ne vrijedi.
Zakon Starog zavjeta (zapovjedi) postoje da bi nas dovele Kristu (novom zavjetu) jer sam Zakon ne može nam dati snagu da savladamo grijeh. To može samo Isus Krist!
Zakon nas vodi do Onog koji je dao zakon i samo kroz Njega možemo primiti spasenje, opravdanje i uskrsućuju silu Duha Svetog da živimo za Boga… da živimo slobodni od grijeha!
Ako želimo radosno živjeti kršćanski život, prvo moramo razumjeti evanđelje!