Kako naše proučavanje Levitskog zakonika privodimo kraju nailazimo na poznatu nam uzrečicu…
„oko za oko, zub za zub“
Pogledajmo što ovaj izraz znači u okviru konteksta.
Levitski zakonik 24,17-22 kaže:
„I ako čovjek oduzme život bilo kojega čovjeka, neka se smrću kazni. A tko oduzme život živinčeta, neka ga nadoknadi: život za život.
I ako čovjek prouzroči manu bližnjemu svojemu, kako je učinio on, tako neka se učini njemu: prijelom za prijelom, oko za oko, zub za zub. Kako je on prouzročio manu čovjeku, tako nek se učini i njemu.
I tko ubije živinče, neka ga nadoknadi; ali tko ubije čovjeka, neka se pogubi. Neka u vas bude jedan zakon, kako za došljaka, tako i za domorodca; jer ja sam Gospod, Bog vaš.’“
Zamislite kulturu bez policije i sudaca…a onda susjed vašem djetetu izbije zub.
U činu odmazde, mogli biste zatražiti kaznu koja je preteška u odnosu na zločin. Stoga je Bog uspostavio sustav koji štiti Izraelce od snošenja preteških ili prelaganih posljedica. Kazna je odgovarala zločinu…oko za oko, zub za zub.
Ovaj zakon nije bio namijenjen činu osvete, već da osvetu stavi pod kontrolu. Trebao je obuzdati čovjeka koji bi izvan kontrole i u naletu bijesa mogao dati suviše tešku kaznu.
Sada dolazimo do Novog zavjeta i pronalazimo da Isus u Mateju 5,38-42 citira Levitski zakonik 24:
„Čuli ste da je rečeno: Oko za oko i zub za zub! A ja vam kažem: Ne opirite se zlomu! Naprotiv, udari li te tko po tvojemu desnom obrazu, okreni mu i drugi. I onomu koji bi se htio suditi s tobom i uzeti tvoju donju haljinu, prepusti i gornju. I ako te tko prisili ići jednu milju, pođi s njim i dvije! Daji onomu koji od tebe išće i ne okreni se od onoga koji od tebe hoće uzajmiti.“
Oh, ovo je bilo revolucionarno! A učiteljima zakona, krajnje uvredljivo.
Zapazite da Isus ne zahtijeva zakon – život za život. Ne uklanja glavnu kaznu, nego se fokusira na uvrede i napade poput udarca u obraz, sudsku tužbu, dodatnu milju i onoga koji od vas traži novac.
Isus ne misli na ono što vlast ili sudac treba učiniti, nego kako Kristov učenik treba odgovoriti kad ga se uvrijedi.
Možda se pitate, tko će se sudski sporiti za tuniku ili ogrtač, ali u Izlasku 22,25-27 vidimo da je ogrtač služio kao svojevrsni zalog za pozajmicu. A što je značilo kad bi se nekoga prisililo da ide dodatnu milju? Prema rimskom zakonu vojnici su mogli prisiliti pojedince da za njih nose teške terete. Židovski narod je prezirao ovu praksu. Stoga je Isus rekao da umjesto da odbiju ili prigovaraju, budu spremni nositi teret još jednu dodatnu milju.
Isus daje različite primjere kako bismo vidjeli principe suzdržavanja od osvete, a zauzvrat primanje blagoslova!
Naša svrha je da budemo mirotvorci.
„Blaženi mirotvorci, jer oni će se zvati sinovima Božjim!“ Matej 5,9
O prijateljice, znam koliko primamljiva osveta može biti.
Svi smo bili u toj situaciji…
– na autocesti nam auto presječe put i spremno jurimo za njim kako bismo isto učinili njemu.
– netko nas verbalno vrijeđa i nađemo se u iskušenju da vratimo istom mjerom.
– netko nam nešto ukrade i dolazimo u iskušenje da ga tužimo.
– netko laže o nama te smo u iskušenju da se osvetimo.
– naš šef s posla od nas previše zahtijeva i na nas stavlja veliki teret te dolazimo u iskušenje da ga odbijemo.
– netko od nas posudi novac i nikada nam ne vrati i nađemo se u iskušenju da zahtijevamo veliki povrat.
Moram priznati da je biti kršćanin ponekad stvarno jako teško. Odluka da budemo ljubazni onda kada smo suočeni sa zlom nije lagana. Potrebna je nadnaravna Božja snaga da na uvredu uzvratimo blagoslovom ili da oprostimo nekome tko nam je očito nanio nepravdu.
Ali Isus…
Kada je Isus visio pribijen na križ, rekao je:
„Oče, oprosti im jer ne znaju što čine!“ Luka 23,34
Oprostiti…zna biti jako, jako teško. Znam. Želimo se boriti za pravdu. Želimo da istina pobijedi, da zločin snosi posljedice i da se nepravda ispravi.
No, Rimljanima 12,17-21 kaže:
„Nikomu ne vraćajte zlim za zlo. Starajte se za dobro pred svim ljudima. Ako je moguće, koliko je do vas, sa svim ljudima budite u miru. Ne osvećujte se, ljubljeni, nego dajte mjesta Božjem gnjevu; jer pisano je: Moja je osveta, ja ću uzvratiti, govori Gospodin.
Stoga: Ako je gladan neprijatelj tvoj, hrani ga; ako je žedan, poji ga. Jer to čineći, ugljevlje ognjeno zgrćeš na glavu njegovu.
Ne daj zlu da te svlada, nego pobjeđuj zlo dobrim.“
Budi u miru sa svima.
Ne osvećuj se.
Nadvladaj zlo dobrim.
Slijedimo stope našeg Spasitelja i oprostimo onima koji su nas povrijedili.
**Pridruži se**
Jesi li ovaj tjedan bila u situaciji kada si morala odlučiti – osvetiti se ili okrenuti drugi obraz?
Zašto je ovo tako težak nauk?
Hodaj s Kraljem,
Courtney